Pred ponorom do vlastného tanca

Vediem hodiny 5Rhythms® Sweat a vždy, keď sa na parkete objaví nový človek, dýchne na mňa niečo z mojej vlastnej tanečnej minulosti.

Netušila som vtedy, čo môžem od slobodného tancovania očakávať a mala som v sebe rôzne otázky, na ktoré som nachádzala odpovede až časom. Na niektoré z nich sa ma zvyknú pýtať ľudia pred tým, než sa po prvýkrát ponoria do svojho vlastného tanca. Rozhodla som sa spísať odpovede na najčastejšie z otázok a dať Vám ich k dispozícií v tomto článku.

Pred tancovaním

Som žena/muž, mladá/stará, …doplňte si podľa seba – je to aj pre mňa?

Áno, je to aj pre mňa. Na parkete sú vítané všetky pohlavia, národnosti, náboženstvá, orientácie, ľudia rôzneho veku… aby som to skrátila – všetky ľudské telá. Ako hovorí Gabrielle Roth (zakladateľka 5Rytmov®): „Kto má telo, je tanečník.“

Možno jedna rada: Dbajte v tanci na svoje potreby, počúvajte seba. To je tá najvyššia priorita.

Čo si mám obliecť?

Najlepšie je obliecť sa vo vrstvách. Je možné, že budete mať chuť sa váľať po zemi, v tom prípade je fajn, aby vám bolo teplo. Ja nosím mikinu a teplé ponožky, ktoré si dám dole, keď sa začnem zahrievať. Oblečenie by malo umožňovať voľný pohyb – mne najviac vyhovujú elasťáky a dlhšie tielko.

Môžete vyskúšať aj sukne, či šaty, odporúčam si pod ne dať elastické šortky a budete v pohode, aj keď si sukňa bude robiť, čo sa jej zachce. Niektorí tanečníci nosia o číslo väčšie pyžamové gate, vyhovuje im voľnosť pohybu a že ich nič nesťahuje.

Jednoducho si oblečte čokoľvek, čo vám umožní voľný pohyb a budete sa v tom cítiť pohodlne.

Ak sa pri fyzickej aktivite veľa potíte, vezmite si aj tričko na prezlečenie, možno sa bude hodiť.

Čo sa týka ponožiek, odporúčam také, ktoré majú protišmykovú vrstvu. Tancujeme naboso, to nám dodáva stabilitu a lepší kontakt so zemou. Kým sa však rozohrejeme, je dobre držať nohy v teple. Niektorí tanečníci tancujú v barefoot topánkach. Ak chcete topánky, tak ľahké a s tenulinkou podrážkou, ktoré umožňujú voľný pohyb chodidla a prstov.

Ako je to s jedlom a pitím?

Odporúčam 2-3 hodiny pred tancovaním nejesť nič ťažké. Je možné, že skončíte v intenzívnom vytriasaní, či vydupávaní, no a v takom prípade budete radšej spomínať na zjedené jablko, či banán, než na kapustnicu. 😉

Pri dlhších workshopoch odporúčam zobrať si so sebou ovocné šťavy, či smoothiečka, ktoré môžete upíjať aj počas tancovania. Dodajú vám energiu, aj vypotenú vodu. Na deň (6 hodín tancovania) vám vystačí liter smoothiečka. A vody, koľko je treba. To znamená veľa – aj dlho pred, aj dlho po tancovaní.

V tanci

Slová a rozhovory na parket nepatria. Ak si nutne potrebujete niečo s niekým povedať, rešpektujte ostatných a vyjdite mimo tanečný priestor. Môžete využiť svoje telo a preniesť informáciu novým spôsobom. To býva celkom zábava.

Ak sa chcete rozhovoriť, po tancovaní na to býva výborná príležitosť. Tanečníci sú uvoľnení, endorfíny rozprúdené a nové vhľady v tele zaznamenané. Nie vždy je nutné všetko zdieľať. Povieme si ďalej :).

Na parket nepatrí alkohol, ani iné omamné látky.

Rešpektujeme svoj vlastný priestor rovnako ako aj priestor ostatných. Každý z nás je na parkete zodpovedný sám za seba a dbá na svoje vlastné pohodlie a bezpečnosť.

Photo credit: Masayo Benoist

S bezpečnosťou na parkete súvisí ešte jedna vec – a tou sú otvorené oči. Nemusíte zízať, je ale celkom vítané mať prehľad, že sa rozdivočení rútite k stene, či k ďalšiemu tanečníkovi. 🕺

Ako sa do tanca čo najviac uvoľniť?

Hlavne pohoda, o nič nejde. Netreba na seba akýmkoľvek spôsobom tlačiť.  Z mojej skúsenosti je každý tanec, na ktorý prídem úplne iný, pretože ja som iná – mám iné naladenie, potreby, tým pádom je aj môj pohyb iný. Neexistuje nič také ako správny tanečný pohyb. Minimálne pri spontánnom tancovaní nie.

Podstatou spontánneho tancovania je uvoľnenie sa do momentálneho pohybu a prepojenie pohybu s dychom. Významne vám v tom pomôže jeden trik – uvoľniť sánku (rozumejte kontrolu), nechať ústa pootvorené a dovoliť dychu voľne prúdiť. Odporúčam si vyskúšať obe varianty (tým druhým je sánka stiahnutá – ústa zavreté), hrať sa s nimi a pozorovať rozdiel v pocite, v pohybe, aj vo voľnosti dychu.

Druhým tipom je už spomínaný pohľad – oči majte otvorené, môžu byť však privreté, pohľad je mäkký, uvoľnený, nezaostrený. Týmto spôsobom získate prehľad o tom, čo sa deje mimo vás, a zároveň vám to umožní zostať v sebe.

Po tanci

Dôležité je vedieť, že rozhýbanie tela môže rozhýbať aj emócie. Po tancovaní sa môžete cítiť skvele, môže vám byť ale aj smutno, či tak nejak neuchopiteľne. Niekedy pomôže pero, papier a vypísať sa z dojmov. Ak ten pocit nedokážete uchopiť, nesnažte sa o to. Nie všetko je možné dať do slov. Nechajte ten pocit dosadnúť, podržte si ho v sebe, než ho budete chcieť (ak vôbec) zdieľať s niekým ďalej.

Aj keď sa podlaha pravidelne umýva, počítajte s tým, že je možné, že budete mať špinavé chodidlá, vezmite si mokré vreckovky na otretie chodidiel.

V tanci objavujeme nové pohyby a zapájame svaly, ktoré sme ani nevedeli, že máme. Veľmi pravdepodobne vás bude preto po prvom tancovaní bolieť celé telo.

Vraj na svalovicu pomáha ďalší tanec.

Mám to overené.

Ehm 😊😇.

Ak by ste mali ďalšie otázky pred vlastným ponorom do svojho tanca, napíšte mi.

Učím ľudí, ako v sebe objaviť Priestor Ticha, aby si mohli vytvoriť život podľa svojich vlastných predstáv. Môj príbeh si môžete prečítať tu. Som autorkou e-booku 5 krokov, ako v sebe objaviť Priestor Ticha.

Môžete mi napísať, prepojiť sa so mnou na Facebooku či sa so mnou vidieť na pravidelných akciách.

  • Objavte v sebe Priestor Ticha a vytvorte si život podľa vlastných predstáv
  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Vidíme sa na Facebooku :)